Wilde dieren, autopech en een bekeuring

29 september 2018 - Otjiwarongo, Namibië

In Spitzkoppe hebben we 's ochtends in het restaurant gegeten. Raimundo en Miranda hun bestelling werd iets aangepast. De kok kon het brood niet snijden omdat het te droog was. Of de vulling van het brood, iets met gehakt, dan in een omelet mocht. Geen probleem en de serveerster was enorm opgelucht. Inmiddels hadden Fred en Henny hun ontbijt al op en moesten wij nog beginnen. 😀. Na het ontbijt naar Ethosa National Park gereden. Een ritje van 5,5 uur. Aangekomen op de camping de tent van Fred en Henny opgezet en heerlijk buiten gezeten. Onze campingplek ligt aan de buitenrand van de camping waardoor we veel wild voorbij zien komen lopen naar de waterhole. Perfecte plek dus.

De volgende ochtend er vroeg uit want we mogen vanaf 06.40 uur door het park rijden. Na kort te hebben gereden zagen we de eerste leeuw. Het blijven prachtige beesten. Verder zagen we veel zebra's, springbokken, gemsbokken, giraffes en olifanten. Op de terugweg naar de camping zagen we nog drie leeuwen. Echt wel mazzel. De rest van de dag rustig aan gedaan want het was erg warm. Tegen de 40 graden. Na het eten nog even bij de waterhole bij de camping gezeten. Hier stonden zwarte neushoorns, olifanten en veel giraffes te drinken.

Volgende ochtend weer vroeg er uit. Nu de westkant van het park bekijken. Na 5 minuten rijden lag er een troep leeuwen op de weg. Er zaten o.a. 2 jonge mannetjes bij waarvan 1 erg nieuwsgierig was naar de auto. Hij bleef maar snuffelen aan de auto en toen we wegreden rende hij nog kort achter ons aan. Na een poosje te hebben gereden zag Raimundo een hyena en even later nog 2 hyena's. Na weer verder te zijn gereden zagen we nog 2 mannetjesleeuwen. Ze blijven prachtig.

Na het rondrijden snel een ontbijtje gehad en alles opruimen om al game drivend naar de volgende camping te gaan. Ongeveer 30 kilometer voordat we bij de camping waren wouden we nog even bij een waterhole kijken. We gingen de bocht om en ineens een hoop lawaai uit de auto. Auto gestopt om onder de auto te kijken, maar niks te zien. Nog even heen en weer rijden , maar nog steeds niks te zien of te vinden. Gebeld met Stefan. (Bij hem staat de auto altijd gestald). Rustig doorrijden naar de camping en dan weer bellen was het advies. Met 30 km per uur 30 kilometer afgelegd. Harder kon niet want dan werd het lawaai te erg. Aangekomen op de camping allerlei dingen gedaan met als conclusie dat er waarschijnlijk een stuk van een tandwiel is afgebroken ( iets met differentieel 😬) en niet meer verder rijden. De autoambulance wordt geregeld. Zaterdag om 08.00 uur zou hij bij ons zijn. Oeps. Na dit nieuws zijn we de tenten op gaan zetten en hebben we genoten van een heerlijke warme avond.

Zaterdagochtend om 08.00 uur natuurlijk geen autoambulance. Hij was er om 10.30 uur. (Bijna hetzelfde 😉). Auto op de aanhanger, wij bij de chauffeur in de auto en 3,5 uur terug rijden naar Otjiwarongo. De chauffeur heeft ons afgezet bij Hadassa Guest House. Raimundo is meegegaan naar de garage. Fred is het zwembad ingegaan en Henny en ik hebben zitten pootjebaden in het zwembad. En toen begon het te onweren en viel de eerste regen sinds april dit jaar. Het regenseizoen is dus begonnen. Tegen 4en was Raimundo ook weer terug. Helaas met goed en slecht nieuws. Ze hebben een tandwiel in de olie gevonden. Niet goed en dure reparatie. Het goede nieuws is dat de juiste onderdelen naar de garage worden gebracht en vanavond aankomen. Ze maken dan vanavond de auto nog klaar zodat we morgen weer verder kunnen. Klinkt allemaal mooi, maar eerst zien en dan geloven. In Afrika is namelijk alles mogelijk. We mogen de auto lenen van de eigenaar van de Guesthouse zodat we in de stad kunnen eten. Harstikke lief. We hebben heerlijk gegeten en rijden weer rustig terug. Politiecontrole. Rijbewijs, is in orde. Verzekeringsbewijs auto, niet in orde. Aan de kant en uitstappen. Bekeuring. Gebeld met de eigenaar, we stonden 50 meter van de guesthouse, en die kwam eraan met de juiste papieren. Raimundo samen met de eigenaar naar het politiebureau om de bekeuring te betalen. Binnen 20 minuten was hij weer terug. Alles klaar.

In onze kamer nog even appen met de autogarage. Blijkt het verkeerde onderdeel te zijn gebracht. 😕. Morgen wordt er een nieuwe gebracht. Niks morgenochtend op tijd vertrekken dus. Het enige dat ik nu kan zeggen is wordt vervolgd...