Spanning op de campsite en een milkshake.

14 januari 2020 - Mariental, Namibië

En we zijn weer in de bewoonde wereld. Wat hebben we weer fantastische en gezellige twee weken gehad.

Oud en nieuw hebben we dus in Thakadu Lodge in Ghanzi gevierd. Oudjaarsavond lekker gegeten en toen maar overgestapt op een biertje/wijntje. Het personeel, behalve de barman Obee,  vierde hun eigen feestje ergens verderop. Natuurlijk wou Obee hier ook graag heen. We hebben hem gevraagd om ons alvast nog een extra biertje/wijntje in te tappen en dat hij dan wat ons betreft lekker kon gaan feesten. Of we als we gingen slapen het licht in de bar uit wouden doen. Geen probleem hoor, doen we. 😂😂. Om wakker te blijven zijn we gaan yahtzeëen en om helemaal in de sfeer te komen hebben we ook de top 2000 opgezet. De tijd vloog voorbij en voordat we het wisten was het bijna 00.00 uur. Toch is het raar om met nummer 10 op de lijst van de top 2000 elkaar een gelukkig nieuwjaar te wensen. Iets klopt er dan niet. We zijn zelf maar gaan aftellen. Maar wat hebben we gelachen. Daar zaten we dan met z'n vieren te genieten van de champagne die Dennis en Ilse hadden meegenomen van huis. Verder was er helemaal niemand. Alle gasten lagen al op bed. 😂😂. Nog een uurtje wakker blijven en dan is het in Nederland ook  2020.  Uiteindelijk lagen Ilse en ik om 2.30 in bed en Raimundo en Dennis om 3.30 uur. Volgende dag zijn Dennis en Ilse vertrokken naar de Kaa Consession en zijn Raimundo en ik nog een nachtje in Ghanzi gebleven. 2 januari zullen we elkaar weer zien in Mabua.

Aangekomen in Mabua zien we in het inschrijfboek dat Dennis en Ilse er al zijn. Maar de naam die onder hun staat kennen we ook!!! Vanessa en Reghardt zijn hier. Gevraagd op welke campsite ze staan en hop in de auto. Wat keken ze verbaasd toen we bij hun op de campsite stonden. Geweldig. We hebben ze uitgenodigd om bij ons op de campsite te staan en dat wouden ze natuurlijk. Nadat ze kennis hebben gemaakt met Dennis en Ilse hebben we een hele gezellige avond gehad. De volgende ochtend vroeg zijn ze weer vertrokken naar Windhoek. Volgende week zullen we elkaar weer zien. Wij hebben nog een paar dagen in Mabua doorgebracht met z'n vieren. Dennis en Ilse hadden bedacht om op oudjaarsdag  oliebollen te gaan bakken, maar door tijdgebrek, ja ja ook wij komen tijd te kort, is dit niet gelukt. Maar nu hadden we er wel tijd voor. Dus hup, olie in de potjie (gietijzeren pan) en gaan met die oliebollen en appelflappen. En lekker dat ze waren. Ook nog maar even een patatje gebakken en daar zaten we op 3 januari in de bush met een patatje speciaal, oliebollen  en appelflappen. Geweldig. 's Middags kwamen we een ouder Nederlands stel uit Limburg tegen. Meneer is 80 en mevrouw ook minimaal 75. Ze reizen een half jaar door Afrika en gaan dan naar huis. Daar pakken ze de camper en rijden dan een half jaar door Europa. Slapen in een daktent lukt niet meer dus ze slapen in een grondtent. Lekker met de deuren en ramen open, aldus meneer. Maar bent u dan niet bang dat er 's nachts beesten in uw tent komen? Er komen weleens leeuwen op de camping maar dan klap ik even in mijn handen en dan gaan ze wel weg. Geen probleem. 🤔🤔🤔. Oh tuurlijk het zijn maar leeuwen. 😂😂. Aan het eind van de middag kwamen ze nog even weer langs om bij ons te douchen. ( We hadden een douche op onze plek.) Toen ze weggingen werd er overlegd dat meneer werd afgezet op hun campingplek om te gaan koken en dat mevrouw dan nog even een rondje "Om de pan" ging doen. Een pan is een lager gelegen gebied waar veel beesten rond lopen. En daar kwam mevrouw, alleen, stapvoets en zwaaiend langs gereden. Super.

Op onze laatste campingplek vonden wij het toch ook wel even weer erg spannend worden. Elke plek heeft een A-frame. Dit is een houten overkapping in de vorm van een, jawel, A. Ineens zag Dennis een slang uit onze A-frame komen.🐍. En geen kleintje ook. En we hadden de hele middag onder de A-frame gezeten. Brrr.😬😬😬. De slang besloot om achter onze band te gaan liggen. Later begrepen we dat hij hier ging liggen voor de warmte. Na even op onze slangen app te hebben gekeken bleek het een pof adder te zijn. Drie keer raden, very dangerous. Goed, het is het einde van de middag en het wordt bijna donker en er ligt een zeer giftige slang bij onze auto. Wat gaan we doen? Daar waren we het vrij snel over eens. Hij moet daar weg. Hi hi. Dierenliefhebbers misschien moeten jullie dit stukje even overslaan. 😉. Stenen naar het beest gegooid, maar er kwam geen beweging in. Dan maar radicaal anders. Beest moet weg of dood. Hem weg krijgen lukt niet. Dan over naar optie twee. Dood maken dus. Onthoud dat dit een slang is die na een beet dodelijk is en wij zitten in de middle of nowhere. Geen risico nemen dus. Nadat de slang is dood gemaakt hebben de mannen de slang uiteindelijk netjes in een kuil gelegd, Miranda heeft de aanwezigen bedankt voor hun komst en we zijn weer verder gegaan met koken. Door het slangenaccefietje waren we vrij laat. We zaten rustig in onze stoelen te wachten tot het eten klaar was toen Raimundo ineens opsprong en woorden riep, die ik hier niet kan herhalen, en zei dat we de auto in moesten. In een reflex zijn we, behalve Dennis, goed gedaan jongen, gaan rennen. Toen ik achter me keek zag ik een leeuw op nog geen 10 meter afsand voorbij lopen. We schrokken ons allemaal hartstikke kapot. Het stomste wat je in zo'n situatie kunt doen is rennen. Oeps. Hoe ze het gedaan heeft weet niemand, maar Ilse lag dubbel gevouwen bij ons achter in de auto met haar beker wijn nog in de hand. 🍷🤣🤣. Toen de kust weer veilig was hebben we gegeten en zijn we snel op bed gegaan. Genoeg spanning voor 1 dag. De volgende dag moesten we afscheid van elkaar nemen. Voor Dennis en Ilse was het  weer tijd om terug te rijden naar Johannesburg en dan op naar huis. Nogmaals heel erg bedankt voor de leuke en gezellige tijd Dennis en Ilse. We hebben weer genoten!!!

Wij zijn doorgereden naar de Kgaligadi. Van 7 tot 9 januari zijn Vanessa en Reghardt bij ons geweest. Ook dit was weer zeer gezellig. Hier hebben we veel wild gezien. Voor onze campingplek zagen we eekhoorns zeer allert doen. Even kijken met de verrekijker en ja hoor, weer een slang. Deze keer een Cape Cobra. Slangen app weer geopend en weer stond er, very dangerous. Natuurlijk, we zouden ook eens geen gevaarlijke slang zien. Met z'n drieën vielen de eekhoorns de slang aan en de slang vluchtte uiteindelijk weg in een hol. Gelukkig ver bij ons vandaan.

Het voordeel van de laatste camping was dat we op een half uurtje rijden van de camping winkel en restaurant zaten. Wat waren  die cheeseburger en milkshake lekker zeg. 😋😋😋.

Op onze laatste avond hebben we nogmaals een milkshake gehaald en zijn toen op game drive gegaan. We zagen valken jagen op duiven die aan het drinken waren langs de kant van de weg. Raimundo werd hier zo enthousiast van dat hij de valken aan het aanmoedigen was. Op de valreep zagen we ook nog twee Cheetahs. Wat weer een fantastisch game drive. Op de ochtend dat we het park gingen verlaten zagen we gelukkig ook nog stokstaartjes. Ze blijven toch mijn favoriet. Wat is de Kgaligadi toch een prachtig park.

Inmiddels zijn we weer in Namibië. Vannacht slapen we in Mariëntal. Een klein stadje. Vanmiddag hebben we even snel een paar boodschapjes gedaan en wat moesten we wennen aan alle mensen, geluiden en kleuren. Morgen rijden we richting de kust. Hier zullen we over een paar dagen aankomen.

1. Sandra Wassing:
    15 januari 2020
    Jullie hebben ook altijd zo’n saaie vakantie 😅
  2. Krieno en Thea:
    17 januari 2020
    Hallo,

Veel plezier nog!
    Wanneer komen jullie terug?
  3. Rudy:
    17 januari 2020
    Wat een verhaal zeg! Alleen al spannend om te lezen! Blij dat je dit nog hebt kunnen schrijven.
    Echt mooi dat jullie zo hebben genoten met jullie vrienden aldaar. Geniet nog maar flink de laatste weekjes!