Vliegende koe.

7 december 2019 - DIvundu, Namibië

We hebben onze plannen weer omgegooid. 😀. Het plan was om naar Kasanka NP te gaan om daar de vleermuizen migratie te gaan zien. Maar hiervoor moesten we in totaal 1100 km extra rijden. Nou is dat geen probleem, maar op deze route rijdt veel vrachtverkeer en sneller dan 60km per uur kun je niet. Verder kom je elk kwartier een politie controle post tegen en schiet je dus niks op. Hier hadden we geen zin in. Tijdens het kampvuur maar eens besproken welke kant we dan op zullen gaan. Gaan we naar Kasanka NP, Malawi of terug naar Windhoek, Namibie? Conclusie: terugrijden naar Windhoek om daar de auto goed na te laten kijken voordat we de Kalahari woestijn in gaan. Dus zijn we eerst naar Livingstone gereden. Een super toeristische stad omdat hier de Victoria Falls te zien zijn. Omdat de Victoria Falls op dit moment bijna droog staat zien we ook weinig toeristen. Ook hier zagen we weer een Ocean Basket restaurant. En ook hier weer hetzelfde recept gegeten als in Lusaka. 🍣🍤😋. Na twee nachtjes op de camping naar de grens gereden/geslingerd. Deze weg was zo slecht. Gelukkig waren we hier op voorbereid. Deze weg zit vol met potholes. Dit zijn zeer grote en diepe gaten. 40 km voor de grens een lekke band. Shit, maar dit is niet de eerste keer dus we weten wat we moeten doen. Nu hebben we beide reserverewielen in gebruik.  Nu maar hopen dat we niet nog een lekke band krijgen. Bij de grens aangekomen houden we er weer rekening mee dat het lang zal gaan duren. Eerst maar weer langs immigration. Er wordt een stempel in ons paspoort gezet en we worden  doorverwezen naar customs voor de auto. Meneer wil graag weten of we een leuke tijd in Zambia hebben gehad en vraagt om een formulier. Hier scheurt hij een stuk vanaf en klaar zijn we. In totaal 7 minuten!!! Het kan dus wel snel. Om Namibië in te komen zijn we ook met een half uurtje klaar . In Katima Mulilo onze band laten plakken en weer op dezelfde camping geslapen. Hier kregen we het nieuws dat er zeer slecht weer op komst zou zijn. Zeer harde wind en heel veel regen. Volgende ochtend maar vroeg vertrokken  en op zoek naar een lodge met camping. Langs de kant van de weg lopen altijd veel ezels, geiten en koeien. Normaal blijven ze altijd netjes in de berm, maar nu even niet. Een tankwagen reed voor ons en een koe vond het een goed idee om vlak voor de tankwagen over te steken. De tankwagen schoof de berm in en helde over naar links en het ging gelukkig net goed met de tankwagen. En de koe, die zagen we voorbij vliegen en stond aan de andere kant van de weg weer op. Dat was even schrikken.😱.  Uiteindelijk hebben we drie nachtjes bij Nunda River Lodge geslapen en geen drup regen gehad. 🤣🤣. Ook is Sinterklaas bij ons langs geweest. 's Ochtends zaten er pepernoten en een chocoladeletter in onze slippers. Het was duidelijk een lange weg naar Namibië  voor Sinterklaas want er zat geen inpakpapier en verpakking meer om de letters. Ook was de letter in veel stukjes gebroken, maar het smaakte heerlijk. Dank u Sinterklaas en familie Wassing. 😜.

We hebben in totaal 3,5 week door Zambia gereden. Het is een land met hele vriendelijke mensen. We hebben nog nooit zoveel gezwaaid onderweg. 🙋‍♀️🙋‍♂️. Verder is het ook een zeer arm land en helaas voor de mensen is er zeer weinig hoop op verandering. Het maakt het wel eens lastig om te zien als wij met onze auto vol eten en drinken voorbij rijden. Ook de prijzen in de supermarkt liggen erg hoog. Het scheelt niet veel met de Nederlandse prijzen. De wildparken zien er schitterend uit, maar helaas weinig dieren. De parken zijn volledig leeg gestroopt, maar dit is ook wel weer te begrijpen. Je moet iets als je gezin honger heeft of als je het schoolgeld voor je kinderen moet betalen. We hebben een hele leuke tijd in Zambia gehad, maar we denken nu dat we er niet weer naartoe zullen gaan. Dit heeft onder andere te maken met de zeer hoge entree prijzen voor de Nationale Parken en met het weinige wild dat er te zien is.

Raimundo is in elk geval blij om weer terug te zijn in Namibië. Het verkeer is hier een stuk rustiger, op een overstekende koe na, bijna geen potholes en hier zien bijna geen politie check points.

Hoe gaat het verder met ons. Nou we hebben het nog reuze naar onze zin. De tijd vliegt voorbij. Wel beginnen we een aantal dingen van thuis te missen. Zoals het gemak waarmee je thuis iets uit je koelkast kunt pakken. Hier moeten we eerst onze halve koelkast leegpakken om iets te kunnen vinden, even snel een kop koffie of thee maken is er ook niet bij. Alles wordt nu met de hand gewassen dus een wasmachine is echt super de luxe op het moment. Verder verlangt Raimundo erg naar de kou. Vorige week in de supermarkt heeft hij 10 minuten bij de koeling gestaan en gehoopt dat hij koud zou worden. 🤣🤣🤣. Ook een koude nacht en diep in onze slaapzakken kruipen omdat het koud is staat hoog op ons verlanglijstje. We liggen er nu meer op dan in. Maar het zijn dus veel gemaksdingen/luxe die we beginnen te missen. Gek genoeg missen we onze tv totaal niet. Al met al vinden we het nog steeds fantastisch dat we hier zijn en genieten we van elk moment. Fijn weekend !!!

1. Kees en greet schipper:
    8 december 2019
    Super leuk dat jullie het zo naar de zin hebben voorzichtig he met al die gaten en kuilen gr
  2. Renate Ottens:
    8 december 2019
    Geniet er nog maar flink van. Volgende maand komen jullie al weer naar de kou, de wasmachine en de koelkast😘.