Enge beesten en een dubieuze bekeuring

20 november 2019 - Lower Zambezi National Park, Zambia

We hebben 5 nachten op Roy's Camp, net buiten het Kafue National Park doorgebracht. Deze camping ligt aan de Kafue rivier en dat betekend nijlpaarden en krokodillen als uitzicht. Echt prachtig. De eerste nacht liep er een olifant over de camping. Dat vertelde Mark de campingmanager ons in elk geval. Wij hebben hier natuurlijk weer niks van gemerkt. 😴. Verder kwam ik, Miranda op een regenachtige middag bij het toiletgebouw nog een black mamba tegen. 😱😱. Dit is één van de gevaarlijkste/dodelijkste slangen in Afrika. Gelukkig schrokken we van elkaar en hebben we elkaar niet weer gezien. Vanaf dat moment liep ik toch iets minder relaxed rond. Ondertussen is Raimundo gebeten door een blister beetle. En ja, op de plek waar hij gebeten is zit een blaar. We hadden nog nog nooit van deze kever gehoord, maar gelukkig kan google ons veel vertellen. De vierde nacht rende er ineens allemaal impala's over de camping. Natuurlijk even gekeken wat er aan de hand was, maar we zagen niks. Volgende ochtend bleek er een luipaard te zijn geweest. Ook weer gemist. 🤣. Verder hebben we nog een ochtendsafari gedaan met een gids. En laat het nu net regenen die ochtend. Gekleed in een regenjas gaan we op pad en na drie uur zijn we compleet nat geregend (regenjas had enkele gaten 🤣 ) en voor het eerst hadden we het ook weer koud. Dat was al even geleden. Mark, van de camping, studeert voor safariguide. Nou Mark wij willen het Nationale Park in, zin om mee te gaan? Kun je mooi oefenen. En hop daar gaan we om 06.00 uur. Veel Impala's, Puku's (herten) en olifanten gezien. Bij een dode nijlpaard stond een hyena en Mark spotte nog een leeuw. Even geluncht bij een lodge verderop. Hadden we wel verdiend. Mark vertelde dat de lunch niet goedkoop was en dat we hem ipv lunch ook wel een colaatje mochten kopen. We hebben hem gezegd dat dat natuurlijk niet ging gebeuren. Verder hebben Raimundo en Mark elke avond gevist. En ook op deze camping werd elke avond het kampvuur voor ons aangemaakt. Toen we een keer onze afwas op een tafeltje hadden gezet werd dit spontaan afgewassen. Zo lief.

Aangekomen in Lusaka, de hoofdstad van Zambia. Wat een chaos. Overal rijden, fietsen en lopen mensen. Hier moet je niet voorzichtig rijden want dan kom je nergens. Ook is de lucht hier zeer vies door alle uitlaatgassen en fabrieken. Tot onze grote verrassing zit hier ook een Ocean Basket. Hetzelfde restaurant als waar we altijd beginnen en eindigen in Windhoek. Hier moeten we heen natuurlijk. Heerlijk genoten van de sushi en verschillende soorten vis. Nu onderweg naar het Lower Zambezi NP. Dit park ligt tegenover Mana Pools in Zimbabwe. Volgens de verhalen zullen we veel wild gaan zien. We zijn benieuwd.

Onderweg komen we langs veel politie check points. De meeste zwaaien dat we meteen door mogen rijden, sommigen willen even een gezellig praatje maken en we ontmoeten een fanatieke agent. Na even zoeken krijgen we een bekeuring. Waarom vragen we. Jullie hebben geen spatlappen achter. Huh???? 300 kwacha. Ongeveer 20 euro. Gelijk even betalen graag. Nou dacht het niet. We hebben het idee dat dit een zelf bedachte boete is. Schrijf maar even officieel de boete uit en dan rijden we naar het politiebureau om te betalen. Aangekomen bij het bureau hier de agenten gevraagd om naar onze boete te kijken. Ze moesten lachen en vertelden ons dat we een week de tijd hebben om te betalen. Na weer te hebben gegoogled even gebeld met de RTSA. Deze weten veel over de wegen en regels voor de auto. Raimundo moest 2x herhalen waar de boete over ging, maar ze kenden het niet. Toen kregen we het telefoonnummer van een meneer van de traffic police. Hem alles verteld. Meneer was niet blij met de situatie en gaf ons de opdracht om niet te betalen en volgende week bij hem op kantoor in Lusaka langs te komen. Prima. Eenmaal aangekomen bij dezelfde police check point hun verteld dat we niet hebben betaald in opdracht van de meneer van de traffic police. Toen we zijn naam noemde werden ze ineens zenuwachtig. De bekeuring werd nogmaals overgeschreven in hun boek. Geen idee waarom. En ze wouden hun namen niet geven. Toen Raimundo het kenteken van hun auto opschreef waren ze helemaal niet blij. We zijn benieuwd volgende week.

Inmiddels zijn we aangekomen bij Woodscamp net buiten het Lower Zambezi NP.  Hier zullen we enkele dagen gaan verblijven. Heel benieuwd wat we hier weer zullen gaan beleven.

Van reisblog naar fotoboek

3. Wendy:
    Heerlijk om te lezen . Benieuwd naar het vervolg xxx
  4. Birgit:
    20 november 2019
    Weer een leuke verhaal kijk al uit wat er weer gebeurt.veel plezier nog
  5. Els Tammenga:
    20 november 2019
    Wat mooi om te lezen! Eten jullie de vis die raimundo vangt ook op?
  6. Miranda:
    21 november 2019
    We geven de vis aan de mensen die op de camping werken.
  7. Dennis en Ilse:
    21 november 2019
    Zo, die black mamba is wel even schrikken! Ze zitten er dus toch echt ;-)
    We moeten heel hard lachen om de bekeuring. Geweldig dat jullie er zo achter aan gaan. Ben heel benieuwd wat er volgende week gebeurt. Veel plezier in Lower Zambezi en tot over 4 weekjes!!
  8. Miranda:
    22 november 2019